Idioma

Torre del Gerro

Història i funció

La Torre del Gerro és una torre guaita construïda el 1553–1554 per ordre del virrei Duc de Maqueda, durant el regnat de Carles I, com a part del pla de defensa del litoral davant de les freqüents incursions pirates.

Forma part de la xarxa de torres costaneres aixecades a la costa valenciana durant el segle XVI per protegir el regne davant dels atacs barbarescos i otomans.

Arquitectura i emplaçament

Amb una alçada de 13,5 m, la seva estructura de forma troncocònica es compon de dos cossos superposats: un basament massís inferior que actua com a contrafort i dues plantes amb sales amb voltes. L’accés original es fa mitjançant una porta elevada amb escala mòbil, flanquejada per dos matacans defensius. A la façana es pot contemplar un escut heràldic amb l’àliga bicèfala de Carles I, les quatre barres del Regne de València i les armes del Duc de Maqueda.

 

Informació

Entorn i vistes

Situada en un entorn elevat, a prop del final de les Rotes, la torre domina un paisatge espectacular amb àmplies vistes sobre el mar i els penya-segats del mont Montgó. En dies clars és possible contemplar Eivissa i Formentera. És comú incloure-la com l’etapa final a la ruta de senderisme que pren inici al passeig de la platja de la Marineta Cassiana. S’hi accedeix pel carrer Via Làctia. És un camí de dificultat baixa, a la part que recorre Les Rotes però que ascendeix de dificultat al tram de pujada a la Torre del Gerro a causa del pendent pronunciat (aprox. 9%).

Recomanacions:

  • Roba i calçat per a la pràctica de senderisme.
  • Si es vol fer més senderisme: Aprofitar la visita per continuar el sender cap als Molins de Xàbia.
  • Apropar-vos a l’observatori d’aus i cetacis, amb panells informatius, que es troba de pas, a les Rotes, just abans de prendre la Via Làctia.
  • Baixar fins al final de les Rotes per observar l’espectacular platja rocosa i per tenir una panoràmica diferent del Cap de Sant Antoni i els seus penya-segats